vardagochdyskalkyli

Alla inlägg den 23 mars 2020

Av Linnea . - 23 mars 2020 18:04

Dyskalkyli är en inlärnings svårighet. Det innebär att man har svårt att uppfatta matematiska uträkningar, svårt med siffror och tal. Många upplever också att dom har svårt att lära sig klockan och att skilja på höger och vänster. Det här blir ofta ett stort hinder i skolan då det inte finns resurser för dyskalkyliker på samma sätt som det finns för personer med dyslexi. Man kan också ha problem med arbetsminnet och sifferminnet. I Mitt fall har jag väldigt svårt med huvudräkning och jag måste ofta upprepa vad en lärare säger för att jag ska förstå vad det frågas efter. Alla personer som har Dyskalkyli fungerar olika, det jag räknat upp är väldigt generella saker som beskrivs när man pratar om detta. 


Dyskalkyli är en medfödd diagnos och är ärftlig, det innebär att om en förälder har diagnosen finns det en chans att deras barn kan få det. Det finns också undantag då ingen av föräldrarna har det eller det inte finns i släkten men det är inte lika vanligt. Ett symptom på dyskalkyli kan också vara att det inte finns någon snabb förmåga att uppfatta antal genom att bara titta på ett antal saker. De olika talsätten som subtraktion, addition och divison kan vara en stor utmaning. Dyskalkyli gör det mycket svårt att lära sig matematik grunder. Många med dyskalkyli använder hjälpmedel för att räkna ut tal, som att räkna på fingrarna. 


Tack vare att dyskalkyli inte är så forskat på finns det dåligt med resurser inom skolan. Det är viktigt att man fångar upp dom barn man misstänker kan ha dyskalkyli och ger dom hjälp att hantera det i tidig ålder. Enligt studier är också dyskalkyli lika vanligt hos både män och kvinnor och tros också vara lika vanligt som dyslexi. 

Av Linnea . - 23 mars 2020 15:10

Jag har funderat länge på att skriva nånting om Dyskalkyli. Jag ser inte så mycket skrivet om det och jag känner för att dela mitt liv med det. Dyskalkyli är en inlärnings svårighet som gör det svårt att hantera siffror och tal, samt många andra olika aspekter som är kopplat till siffror och uträkningar, många som har dyskalkyli kan också ha problem med vad som är höger och vänster. Här ingår också dåligt sifferminne och dålig tidsuppfattning. Jag hade stora problem som barn i skolan då det kom till matematiken. Jag hade bra betyg i allt förutom just matten och jag fick aldrig mer än 3 poäng på prov och inlämnings uppgifter. Då jag växte upp fanns det inga resurser för mig och det slutade med att jag fick utbrott och ibland slängde iväg matteböckerna. Skolan försökte med en del lösningar men inget av det var effetivt för mig och jag fick från grundskolan och upp till högstadiet aldrig godkänt. Ofta hade jag ett stort problem med mitt fokus och kunde inte hänga med under genomgångar framför allt med flerstegs uträkning. Detta ledde till att jag konstant behövde en person som satt med mig och inte lämnade för att hjälpa andra, och dom resurserna fanns inte. 


Samma år jag fyllde 20 fick jag bekräftat att det var Dyskalkyli som hade varit mitt problem under alla år i skolan. Jag fyller nu 21 och jag har nu börjat att lära mig om det och utbilda mig själv på vad det är. Tyvärr finns det så dåligt med resurser för barn i skolan när det kommer till Dyskalkyli och det är nånting jag hoppas ändras. Inlärnings svårigheter kan leda till mycket problem för självkänsla om man inte får det stöd man behöver och det skapar också ett stigma för många.


När jag gick grundskolan i början av 2000 talet hade jag aldrig hört talas om att detta existerade. Det var inte förrän nån gång i högstadiet jag hörde ordet men jag hade ingen information på det. Idag letar jag mycket efter information och läser böcker för att lära mig om hur det uppstår och vad man kan göra. Det behövs pratas om och få representation. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Mitt namn är Linnea jag är 21 år och skriver texter om Dyskalkyli som är en inlärnings svårighet när det gäller matematik. Jag skriver utifrån mina erfarenheter men läser också mycket om diagnosen och forskningen bakom det. Tack för att du läser! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards