vardagochdyskalkyli

Direktlänk till inlägg 24 mars 2020

Höger eller Vänster?

Av Linnea . - 24 mars 2020 12:38

Någonting som jag har väldigt svårt att förstå är konceptet på vad som är höger och vänster. När jag kör bil har jag fått instruktioner att svänga till höger men jag är säker på att höger är åt vänster och det har hänt så många gånger att jag svängt helt fel trots specifika instruktioner. Detta har varit en stor förvirring för mig under min uppväxt och även som vuxen. Det finns många personer som inte har dyskalkyli som också kan blanda ihop höger och vänster men många med diagnosen pratar om att just vilket håll som är vilket är ett stort problem för dom då det händer regelbundet. Detta relaterar jag mycket till och regelbundet måste jag tänka extra länge på vilket som är vilket. Ett knep jag använt mig av som kan funka är att jag tänker att den hand jag ritar eller skriver med är höger (för jag är högerhänt). Detta funkar inte alltid men det hjälper många gånger. Det kan ibland kännas pinsamt att jag konstant blandar ihop dessa två då det är i sociala situationer och det faktum att det händer väldigt konstant är frustrerande. 


Det man kan göra ifall det är viktigt att man inte blandar ihop dessa är att till exempel måla naglarna en färg på ena handen och en färg på den andra. Ha ett armband på den ena armen, eller sätta fast nånting som representerar vilket håll som är vilket. Detta kan vara till hjälp om man till exempel ska köra bil. Jag har själv använt mig av knepet att ha ett armband eller nånting liknande på ena armen. Detta kanske inte funkar för alla och ibland funkar det inte för mig heller, det är väldigt olika. Att konstant måsta tänka ett extra varv varje gång jag ska gå vänster och ändå gå åt fel håll eller köra åt fel håll är en vardags grej som kan vara ett stort frustrations moment men det är en sak jag försöker att inte tycka är pinsamt. Det är inget fel med att ha problem med höger och vänster men förvirring kan ibland vara total. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea . - 17 augusti 2020 23:04

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg nu. Jag behövde helt enkelt pausa mitt skrivande trots att jag verkligen älskar att skriva. Jag har en hel del inlägg planerade som jag vill skriva och jag hoppas på att kunna göra det. Mycket har ändrats på s...

Av Linnea . - 16 april 2020 13:24

Var ett tag sen jag uppdaterade jag har funderat att starta upp en blogg på en annan hemsida men tills jag bestämt mig för hur jag vill göra fortsätter jag här på bloggplatsen. Jag tänkte skriva ett inlägg om hur inlärnings svårigheter kan skapa ...

Av Linnea . - 30 mars 2020 15:41

Detta är nånting jag har velat skriva om ett tag och det är enligt norm ganska kontroversiellt, men jag tog aldrig studenten. Jag vet att det är många som inte gör det, av olika anledningar men jag kände ingen som inte hade tagit studenten. Detta är ...

Av Linnea . - 26 mars 2020 12:57


Jag började första klass år 2006 och jag minns att det var här jag upptäckte att någonting var annorlunda. I lågstadiet skulle vi lära oss multiplikations tabellen. Detta var ett koncept jag inte kunde förstå som 7 år. Jag minns hur mycket problem ja...

Av Linnea . - 23 mars 2020 18:04

Dyskalkyli är en inlärnings svårighet. Det innebär att man har svårt att uppfatta matematiska uträkningar, svårt med siffror och tal. Många upplever också att dom har svårt att lära sig klockan och att skilja på höger och vänster. Det här blir ofta e...

Presentation

Mitt namn är Linnea jag är 21 år och skriver texter om Dyskalkyli som är en inlärnings svårighet när det gäller matematik. Jag skriver utifrån mina erfarenheter men läser också mycket om diagnosen och forskningen bakom det. Tack för att du läser! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards