vardagochdyskalkyli

Direktlänk till inlägg 26 mars 2020

Grundskolan

Av Linnea . - 26 mars 2020 12:57

Jag började första klass år 2006 och jag minns att det var här jag upptäckte att någonting var annorlunda. I lågstadiet skulle vi lära oss multiplikations tabellen. Detta var ett koncept jag inte kunde förstå som 7 år. Jag minns hur mycket problem jag hade med att förstå och jag lärde mig aldrig hur tabellen fungerade. Jag hade en speciell mattebok som hette Flexbjörn och jag hade stora problem med att ta mig igenom den då jag inte förstod och mina lärare förstod inte heller. Mina lärare var väldigt oföretående i lågstadiet när det kom till mina matematiska problem, jag tvingades räkna med pappers pengar som dom själva hade klippt ut åt mig som förvirrade mig ännu mer och så fort man andades på dom här pengarna flög dom iväg över hela bordet. Redan här var jag extremt frustrerad och ingenting som skulle hjälpa mig gjorde det. Jag fick inte heller använda mina fingrar att räkna på vilket resulterade i att jag satt med händerna under bordet för att kunna räkna på dom i smyg. 


När jag blev äldre och kom upp i mellanstadiet fick jag pröva på massor av olika metoder, jag fick sitta med mattespel som var för svåra. Om jag gjorde det bra fick jag en belöning som ofta var en liten sak, som penna eller ett fint "läppstift sudd". Jag fick också gå till en speciallärare men hon var enbart speciallärare för dyslexi och inte dyskalkyli så det fungerade inte för mig. Så jag slutade. Under mellanstadiet kunde jag också få utbrott och kastade iväg skolmatrial eller i vissa fall hade sönder det. Jag minns ett specifikt minne då jag satt och ritade hela mitt mattehäfte svart i blyerts. 


Jag brukar ofta reflektera över mina tidiga skolår och inser att det inte fanns någon kunskap alls eller resurser som kunde hjälpa mig då. Jag är osäker på hur det ser ut med grundskolan idag men jag vet att det fortfarande är stor okunskap om just dyskalkyli. Jag tycker verkligen det är så extremt viktigt att alla barn får den skolutbildningen de förtjänar oavsett vilka diagnoser eller vilka svårigheter dom har. Jag delar med mig mycket online för att kunna väcka en konversation om det skolan inte verkar ha kunskap om eller inte satsar sina resurser på. Grundskolan var för mig inte en bra start med mina svårigheter och jag har mycket minnen av frustration. Jag hoppas på att man kan lägga ned tiden på barn som behöver extra mycket hjälp. 


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea . - 17 augusti 2020 23:04

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg nu. Jag behövde helt enkelt pausa mitt skrivande trots att jag verkligen älskar att skriva. Jag har en hel del inlägg planerade som jag vill skriva och jag hoppas på att kunna göra det. Mycket har ändrats på s...

Av Linnea . - 16 april 2020 13:24

Var ett tag sen jag uppdaterade jag har funderat att starta upp en blogg på en annan hemsida men tills jag bestämt mig för hur jag vill göra fortsätter jag här på bloggplatsen. Jag tänkte skriva ett inlägg om hur inlärnings svårigheter kan skapa ...

Av Linnea . - 30 mars 2020 15:41

Detta är nånting jag har velat skriva om ett tag och det är enligt norm ganska kontroversiellt, men jag tog aldrig studenten. Jag vet att det är många som inte gör det, av olika anledningar men jag kände ingen som inte hade tagit studenten. Detta är ...

Av Linnea . - 24 mars 2020 12:38

Någonting som jag har väldigt svårt att förstå är konceptet på vad som är höger och vänster. När jag kör bil har jag fått instruktioner att svänga till höger men jag är säker på att höger är åt vänster och det har hänt så många gånger att jag svängt ...

Av Linnea . - 23 mars 2020 18:04

Dyskalkyli är en inlärnings svårighet. Det innebär att man har svårt att uppfatta matematiska uträkningar, svårt med siffror och tal. Många upplever också att dom har svårt att lära sig klockan och att skilja på höger och vänster. Det här blir ofta e...

Presentation

Mitt namn är Linnea jag är 21 år och skriver texter om Dyskalkyli som är en inlärnings svårighet när det gäller matematik. Jag skriver utifrån mina erfarenheter men läser också mycket om diagnosen och forskningen bakom det. Tack för att du läser! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards