vardagochdyskalkyli

Direktlänk till inlägg 23 mars 2020

Text om Dyskalkyli.

Av Linnea . - 23 mars 2020 15:10

Jag har funderat länge på att skriva nånting om Dyskalkyli. Jag ser inte så mycket skrivet om det och jag känner för att dela mitt liv med det. Dyskalkyli är en inlärnings svårighet som gör det svårt att hantera siffror och tal, samt många andra olika aspekter som är kopplat till siffror och uträkningar, många som har dyskalkyli kan också ha problem med vad som är höger och vänster. Här ingår också dåligt sifferminne och dålig tidsuppfattning. Jag hade stora problem som barn i skolan då det kom till matematiken. Jag hade bra betyg i allt förutom just matten och jag fick aldrig mer än 3 poäng på prov och inlämnings uppgifter. Då jag växte upp fanns det inga resurser för mig och det slutade med att jag fick utbrott och ibland slängde iväg matteböckerna. Skolan försökte med en del lösningar men inget av det var effetivt för mig och jag fick från grundskolan och upp till högstadiet aldrig godkänt. Ofta hade jag ett stort problem med mitt fokus och kunde inte hänga med under genomgångar framför allt med flerstegs uträkning. Detta ledde till att jag konstant behövde en person som satt med mig och inte lämnade för att hjälpa andra, och dom resurserna fanns inte. 


Samma år jag fyllde 20 fick jag bekräftat att det var Dyskalkyli som hade varit mitt problem under alla år i skolan. Jag fyller nu 21 och jag har nu börjat att lära mig om det och utbilda mig själv på vad det är. Tyvärr finns det så dåligt med resurser för barn i skolan när det kommer till Dyskalkyli och det är nånting jag hoppas ändras. Inlärnings svårigheter kan leda till mycket problem för självkänsla om man inte får det stöd man behöver och det skapar också ett stigma för många.


När jag gick grundskolan i början av 2000 talet hade jag aldrig hört talas om att detta existerade. Det var inte förrän nån gång i högstadiet jag hörde ordet men jag hade ingen information på det. Idag letar jag mycket efter information och läser böcker för att lära mig om hur det uppstår och vad man kan göra. Det behövs pratas om och få representation. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea . - 17 augusti 2020 23:04

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg nu. Jag behövde helt enkelt pausa mitt skrivande trots att jag verkligen älskar att skriva. Jag har en hel del inlägg planerade som jag vill skriva och jag hoppas på att kunna göra det. Mycket har ändrats på s...

Av Linnea . - 16 april 2020 13:24

Var ett tag sen jag uppdaterade jag har funderat att starta upp en blogg på en annan hemsida men tills jag bestämt mig för hur jag vill göra fortsätter jag här på bloggplatsen. Jag tänkte skriva ett inlägg om hur inlärnings svårigheter kan skapa ...

Av Linnea . - 30 mars 2020 15:41

Detta är nånting jag har velat skriva om ett tag och det är enligt norm ganska kontroversiellt, men jag tog aldrig studenten. Jag vet att det är många som inte gör det, av olika anledningar men jag kände ingen som inte hade tagit studenten. Detta är ...

Av Linnea . - 26 mars 2020 12:57


Jag började första klass år 2006 och jag minns att det var här jag upptäckte att någonting var annorlunda. I lågstadiet skulle vi lära oss multiplikations tabellen. Detta var ett koncept jag inte kunde förstå som 7 år. Jag minns hur mycket problem ja...

Av Linnea . - 24 mars 2020 12:38

Någonting som jag har väldigt svårt att förstå är konceptet på vad som är höger och vänster. När jag kör bil har jag fått instruktioner att svänga till höger men jag är säker på att höger är åt vänster och det har hänt så många gånger att jag svängt ...

Presentation

Mitt namn är Linnea jag är 21 år och skriver texter om Dyskalkyli som är en inlärnings svårighet när det gäller matematik. Jag skriver utifrån mina erfarenheter men läser också mycket om diagnosen och forskningen bakom det. Tack för att du läser! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards