vardagochdyskalkyli

Direktlänk till inlägg 23 mars 2020

Vad är Dyskalkyli?

Av Linnea . - 23 mars 2020 18:04

Dyskalkyli är en inlärnings svårighet. Det innebär att man har svårt att uppfatta matematiska uträkningar, svårt med siffror och tal. Många upplever också att dom har svårt att lära sig klockan och att skilja på höger och vänster. Det här blir ofta ett stort hinder i skolan då det inte finns resurser för dyskalkyliker på samma sätt som det finns för personer med dyslexi. Man kan också ha problem med arbetsminnet och sifferminnet. I Mitt fall har jag väldigt svårt med huvudräkning och jag måste ofta upprepa vad en lärare säger för att jag ska förstå vad det frågas efter. Alla personer som har Dyskalkyli fungerar olika, det jag räknat upp är väldigt generella saker som beskrivs när man pratar om detta. 


Dyskalkyli är en medfödd diagnos och är ärftlig, det innebär att om en förälder har diagnosen finns det en chans att deras barn kan få det. Det finns också undantag då ingen av föräldrarna har det eller det inte finns i släkten men det är inte lika vanligt. Ett symptom på dyskalkyli kan också vara att det inte finns någon snabb förmåga att uppfatta antal genom att bara titta på ett antal saker. De olika talsätten som subtraktion, addition och divison kan vara en stor utmaning. Dyskalkyli gör det mycket svårt att lära sig matematik grunder. Många med dyskalkyli använder hjälpmedel för att räkna ut tal, som att räkna på fingrarna. 


Tack vare att dyskalkyli inte är så forskat på finns det dåligt med resurser inom skolan. Det är viktigt att man fångar upp dom barn man misstänker kan ha dyskalkyli och ger dom hjälp att hantera det i tidig ålder. Enligt studier är också dyskalkyli lika vanligt hos både män och kvinnor och tros också vara lika vanligt som dyslexi. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea . - 17 augusti 2020 23:04

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg nu. Jag behövde helt enkelt pausa mitt skrivande trots att jag verkligen älskar att skriva. Jag har en hel del inlägg planerade som jag vill skriva och jag hoppas på att kunna göra det. Mycket har ändrats på s...

Av Linnea . - 16 april 2020 13:24

Var ett tag sen jag uppdaterade jag har funderat att starta upp en blogg på en annan hemsida men tills jag bestämt mig för hur jag vill göra fortsätter jag här på bloggplatsen. Jag tänkte skriva ett inlägg om hur inlärnings svårigheter kan skapa ...

Av Linnea . - 30 mars 2020 15:41

Detta är nånting jag har velat skriva om ett tag och det är enligt norm ganska kontroversiellt, men jag tog aldrig studenten. Jag vet att det är många som inte gör det, av olika anledningar men jag kände ingen som inte hade tagit studenten. Detta är ...

Av Linnea . - 26 mars 2020 12:57


Jag började första klass år 2006 och jag minns att det var här jag upptäckte att någonting var annorlunda. I lågstadiet skulle vi lära oss multiplikations tabellen. Detta var ett koncept jag inte kunde förstå som 7 år. Jag minns hur mycket problem ja...

Av Linnea . - 24 mars 2020 12:38

Någonting som jag har väldigt svårt att förstå är konceptet på vad som är höger och vänster. När jag kör bil har jag fått instruktioner att svänga till höger men jag är säker på att höger är åt vänster och det har hänt så många gånger att jag svängt ...

Presentation

Mitt namn är Linnea jag är 21 år och skriver texter om Dyskalkyli som är en inlärnings svårighet när det gäller matematik. Jag skriver utifrån mina erfarenheter men läser också mycket om diagnosen och forskningen bakom det. Tack för att du läser! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards