vardagochdyskalkyli

Direktlänk till inlägg 30 mars 2020

Att inte ta studenten

Av Linnea . - 30 mars 2020 15:41

Detta är nånting jag har velat skriva om ett tag och det är enligt norm ganska kontroversiellt, men jag tog aldrig studenten. Jag vet att det är många som inte gör det, av olika anledningar men jag kände ingen som inte hade tagit studenten. Detta är ett sånt intressant ämne att prata om enligt mig då det enligt normen är bestämt att man kommer gå igenom studenten redan från det man börjar i skolan ser man fram emot studenten. Jag hade sen jag var liten fantiserat om hur fantastiskt det skulle bli när jag tog studenten och hur stolta mina föräldrar skulle vara, men den dagen kom inte. Såhär i efterhand är jag glad att jag inte tog studenten för det är okej. Jag tycker dock det är lite känsligt att prata om det här då det är en självklarhet att det är nånting man bara gör. Men nu som vuxen kan jag titta tillbaka och känna att det inte var en sån stor grej. Anledningen till att jag aldrig tog studenten var för att jag valde att hoppa av gymnasiet då jag kände att jag inte skulle få en gymnasieexamen på grund av att jag inte kunde få rätt hjälp att klara det. Detta var såklart inte ett beslut någon var glad med och inte jag heller men för mig såg jag ingen annan lösning. Kort efter att jag slutade ta mattelektioner bestämde jag också att lämna skolan. Såklart är detta ett stort beslut för någon som knappt fyllt 18 än. 

 

Det svåraste var ändå att jag inte skulle få ta studenten som min klass skulle göra. Jag lämnade efter andra året och jag insåg att jag skulle gå miste om det. Under den här perioden för 3 år sen var jag väldigt ledsen för att jag var avundsjuk. Idag känner jag inte så längre, livet har så mycket annat att ge. Men jag undrar ofta ifall jag skulle fått en rätt pedagogisk hjälp ifall jag hade mått bättre och kunnat avsluta skolan? Samtidigt fick jag uppleva mycket bra saker efter att jag lämnade skolan och jag kunde ta en annan väg. För mig var det Folkhögskola vilket jag kanske skriver ett inlägg om i framtiden. Jag kom och tänka på det här med studenten då min bror tar den i år och jag undrar hur det kommer vara. Förmodligen blir det en väldigt bra dag.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea . - 17 augusti 2020 23:04

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg nu. Jag behövde helt enkelt pausa mitt skrivande trots att jag verkligen älskar att skriva. Jag har en hel del inlägg planerade som jag vill skriva och jag hoppas på att kunna göra det. Mycket har ändrats på s...

Av Linnea . - 16 april 2020 13:24

Var ett tag sen jag uppdaterade jag har funderat att starta upp en blogg på en annan hemsida men tills jag bestämt mig för hur jag vill göra fortsätter jag här på bloggplatsen. Jag tänkte skriva ett inlägg om hur inlärnings svårigheter kan skapa ...

Av Linnea . - 26 mars 2020 12:57


Jag började första klass år 2006 och jag minns att det var här jag upptäckte att någonting var annorlunda. I lågstadiet skulle vi lära oss multiplikations tabellen. Detta var ett koncept jag inte kunde förstå som 7 år. Jag minns hur mycket problem ja...

Av Linnea . - 24 mars 2020 12:38

Någonting som jag har väldigt svårt att förstå är konceptet på vad som är höger och vänster. När jag kör bil har jag fått instruktioner att svänga till höger men jag är säker på att höger är åt vänster och det har hänt så många gånger att jag svängt ...

Av Linnea . - 23 mars 2020 18:04

Dyskalkyli är en inlärnings svårighet. Det innebär att man har svårt att uppfatta matematiska uträkningar, svårt med siffror och tal. Många upplever också att dom har svårt att lära sig klockan och att skilja på höger och vänster. Det här blir ofta e...

Presentation

Mitt namn är Linnea jag är 21 år och skriver texter om Dyskalkyli som är en inlärnings svårighet när det gäller matematik. Jag skriver utifrån mina erfarenheter men läser också mycket om diagnosen och forskningen bakom det. Tack för att du läser! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards